Nieuws, februari 2007

28 februari 2007

Sassenheimer Erik Maassen in top SP lijst Zuid-Holland

Bij de provinciale statenverkiezingen van 7 maart staat Erik Maassen op plek 7 van de SP lijst. Maassen heeft geschiedenis gestudeerd in Leiden, en is werkzaam als docent geschiedenis en maatschappijleer aan het Teylingen College in Noordwijkerhout. Maassen is actief in de SP als afdelingsbestuurslid in Leiden, en als contactpersoon voor de werkgroep Teylingen.

28 februari 2007

Molen de Valk wordt gerestaureerd

Molen de ValkHet is goed dat er eindelijk een plan ligt om de molen op te knappen. Het moet niet langer duren anders hadden we een Molen de Mus gehad," aldus raadslid Eva de Bakker. Al jaren kampt Molen de Valk aan de Lammermarkt met vochtproblemen en het metselwerk. Het College van B&W heeft nu een voorstel om spoedig over te gaan tot actie en de molen in ere te herstellen.
"Juist in het 'Jaar van de Molen' laat Leiden zien dat zij haar monumenten wil verzorgen," zegt SP-wethouder Paul Jonas. "We zullen proberen het publiek zo min mogelijk last te laten ondervinden van de herstelwerkzaamheden."

27 februari 2007

SP lanceert uitgebreide website over RijnGouweLijn

Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden op leiden.sp.nl/rgl alle tegenargumenten overzichtelijk weergegeven zien. SP-raadslid Julian van der Kraats lanceerde de website vandaag. “Veel websites over de RijnGouweLijn zijn vertekenend; geven alleen korte stellingen of proberen neutraal over te komen. Leiden.sp.nl/rgl is de eerste website die uitgebreid de ruimte neemt om de nadelige kanten van de RijnGouweLijn te belichten.”

Eva de Bakker op de bres voor betere Jeugdzorg

Eva de BakkerDe Leidse SP Statenkandidaat Eva de Bakker neemt, samen met kandidaat Naomi Smulders, zaterdag 3 maart om 16.00 uur de handtekeningen in ontvangst van de actie "Kind is Koning". Tijdens de provinciale actie op het Spuiplein in Den Haag zullen zoveel mogelijk handtekeningen worden opgehaald voor een veilige plek om te wonen en bescherming tegen geweld, mishandeling of misbruik van hun ouders. Zoals dat in de internationale rechten van het kind is vastgelegd.

27 februari 2007

Aanpak verkeersveiligheid raakt achterop door RGL

Sinds 2005 is er in Leiden niet meer geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Het geld dat daarvoor bestemd is, wordt volledig opgeslokt door de RijnGouweLijn. Julian van der Kraats (SP-raadslid): “Als de RGL doorgaat, is er tot 2009 geen geld om zogenaamde ‘blackspots’ aan te pakken. In totaal wordt 3,7 miljoen euro minder besteed aan gevaarlijke verkeerssituaties. Onveilige kruispunten bij bijvoorbeeld de Sumatrastraat en de Vondellaan blijven zo bestaan."

26 februari 2007

“Langegracht en Hooigracht mogen niet verder belast worden”

De aanleg van de RijnGouweLijn zal ontoelaatbare vervuiling veroorzaken op de Hooigracht en de Langegracht. Tijdens het aanleggen van de RGL zullen er ook veel bussen door de Morsweg gaan. Er is een mogelijkheid dat er ook na de aanleg van de RGL meer bussen over de Morsweg zullen rijden. Deze straten zitten nu al in de Milieudefensie-lijst van vuilste straten van Nederland. SP-raadslid Julian van der Kraats: “Als de RijnGouweLijn er komt, zullen door die straten 600 bussen per dag meer moeten rijden. De Europese luchtkwaliteitsnormen worden nu al overschreden, de komst van RGL zal dat alleen maar erger maken.”
Protest van de ChristenUnie op de Hooigracht
Afgelopen zondag deelden leden van ROOD-Leiden, jongeren in de SP, mondkapjes uit op de Langegracht om de toenemende vervuiling aan de kaak te stellen.